Paraguay: export van rundvlees groeit na het derde kwartaal
De volgende stap is om nieuwe markten te diversifiëren en te openen, de Senacsa overwogen
Paraguay’s rundvleesexport registreerde een solide prestatie aan het einde van het derde kwartaal van 2025 (januari tot september), volgens de National Health and Animal Quality Service (Senacsa) in Asunción.
De export van de resport steeg met 10,5% in vergelijking met dezelfde periode van het voorgaande jaar, met een totaal van 276.764 verzonden ton. Dit is het hoogste niveau van de export van rundvlees sinds 2017.
Valuta -inkomsten uit rundvleesexport hadden een aanzienlijke stijging van 31,7%, in totaal meer dan US $ 1.604 miljoen (vergeleken met US $ 1.217 miljoen in 2024). De gemiddelde prijs per ton rundvlees herstelde, met 9%, van US $ 5.621 naar US $ 6.144 in september. De zendingen van het vleescomplex in het algemeen (inclusief vlees, ingewanden en andere dierlijke producten) hadden een kleine daling van 6% volume, maar een stijging van 19% in waarde, meer dan 2.000 miljoen dollar.
Hoewel de algemene prestaties solide waren, vertoonden de maandelijkse volumes schommelingen, met de hoogste zendingen in juni (35.635 ton) en de laagste in april (26.382 ton).
Paraguay exporteerde rood vlees naar 50 bestemmingen. Chili bleef de dominante markt en vertegenwoordigde 30% van de totale volume -export en meer dan 514 miljoen dollar aan waarde. Na Chili waren Taiwan (221,6 miljoen dollar) en Israël (207,1 miljoen dollar) gevestigd. Deze drie bestemmingen vertegenwoordigden 83,9% van de waarde van Paraguay’s rundvleesexport.
Deze concentratie wordt als een teken van vertrouwen beschouwd in de kwaliteit van Paraguayaans rundvlees en een risico vanwege de hoge afhankelijkheid van een beperkt aantal kopers. Bovendien vertoonde de export naar de Verenigde Staten historische groei, met een toename van 65,5% in volume en bijna dubbel inkomen (een toename van 98,5%) om 147,4 miljoen US dollar te bereiken in 2025.
Senacsa en specialisten in de sector zijn het erover eens dat de belangrijkste uitdaging en toekomstige strategie de diversificatie en opening van nieuwe markten moeten zijn, vooral in Azië en het Midden -Oosten, om de afhankelijkheid van de belangrijkste kopers te verminderen.
Over het algemeen weerspiegelt het rapport een historisch jaar voor de Paraguayaanse runderindustrie, die zijn positie als een belangrijke wereldvleesmarketier consolideert, aangedreven door een hoge internationale vraag en verhoogde prijzen.