Uruguay geïnteresseerd in het vergroten van het Paraguayan Barge -verkeer
Er is een lange rivaliteit tussen Uruguayan en Argentijnse havens voor het beheer van de Paraguayaanse belasting
Uruguay heeft gesprekken met Asunción om de stroom van de Paraguayaanse vloot van Barces, de derde grootste ter wereld, door de haven van Montevideo te verbeteren. Bovendien zijn aanvullende attracties gevraagd in de haven van Nueva Palmira.
Vertegenwoordigers van de centrale van fluviale en maritieme kapers van Paraguay (CAFYM), samen met ambtenaren van de National Ports Administration (ANP), het navigatiecentrum en het National Institute of Logistics of Uruguay kwamen bijeen om de financieringsgebieden uit te breiden, de havenkosten te verminderen en de container- en scanprocedures te verbeteren.
De ANP biedt speciale tarieven om meer Paraguayan Barge -verkeer aan te trekken, met als doel bedrijven terug te winnen die onlangs naar Argentinië zijn verhuisd, voornamelijk vanwege een prijsprobleem.
Gezien de lange rivaliteit tussen de havens van Buenos Aires en Montevideo voor dezelfde belasting, probeert Uruguay actief zijn logistieke kosten te verbeteren om zijn concurrentievermogen te herstellen. De belangrijkste commerciële route van Paraguay is hydrovy, die meer dan 90% van zijn export en 85% van zijn import mobiliseert.
De president van Cafym, Bernd Gunther, zei dat de nieuwe Palmira -terminal onvoldoende draagvermogen heeft. Dit dwingt Paraguayan trekt om aan te meren in Argentinië, wat de verkeerstijden verhoogt.
Gunther wees erop dat meer ligplaatsen nodig waren vanwege de verwachte groei in het volume van de belasting, met name ijzererts, waarvan wordt verwacht dat het in 2026 met 8 miljoen ton in 2025 tot 12 miljoen ton zal toenemen. “Dit zijn initiatieven om het verkeer in de huidige hydrovy te verbeteren,” zei Gunter.
ANP -bronnen vermeldden een vrijstelling van tarieven voor de Paraguayaanse schepen die worden gebruikt door de ankerbestanden van de buitenhaven van Montevideo. De president van Cafym is van mening dat Montevideo de afgelopen maanden veel containerbelasting heeft verloren, voornamelijk vanwege een tariefprobleem.